• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

nowayback

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Ja precis drar dom 38k/mån? Asså vad är din lön 120k/mån eller?
Min lön är 87, får behålla 16.
Låter kul, jag vet. Men se det såhär: om jag blir av med mitt jobb finns det knapp en möjlighet för mig att fortsätta betala tills en omprövning är klar. ”Är mindre och sälj din mobil” täcker inte ens en månad, än mindre 6-7.
 
Senast ändrad:

Nanina922

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej!

En närstående har fått avslag på ansökan om skuldsanering. Då det är flera felaktigheter och mycket slarv i handläggarens sammanfattning kommer hen överklaga. Handläggaren anser att skulderna kan betalas med den inkomst närstående har och har inte gjort någon bedömning om skälighet.

I underlaget finns inte CSN medräknat i skuldbilden. Således till min fråga: Ska inte studiemedel räknas med redan i första bedömningen? Är det på något vis ”valfritt” och upp till handläggaren? Har själv skuldsanering och vet att man för mig räknat in CSN i totala skuldbilden (även om bara det som är förfallet inkluderas i betalningsplanen).

Det förändrar ju skuldbilden markant att ha ex. 300.000:- i skulder vs. 600.000:- med studiemedel inkluderat.
 

nowayback

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Sinnes, varför ska fogdens långa handläggningstider påverka din risk att skuldsaneringen upphävs? Känns inte helt rätt.
man ska fortsätta betala under omprövning, med ett sånt belopp är det nästan omöjligt.
Jag har oroat mig under såpass många år för så många saker och orkar inte mer. om jag blir arbetslös, blir jag det, söker nytt jobb och fortsätter hur jag än kan. det kommer alltid att finnas "what if".
Just nu är jag bara glad jag fick ett jobb som betalar bra och jag kan betala mina skulder.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 076
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
man ska fortsätta betala under omprövning, med ett sånt belopp är det nästan omöjligt.
Jag har oroat mig under såpass många år för så många saker och orkar inte mer. om jag blir arbetslös, blir jag det, söker nytt jobb och fortsätter hur jag än kan. det kommer alltid att finnas "what if".
Just nu är jag bara glad jag fick ett jobb som betalar bra och jag kan betala mina skulder.
Lägg det som du får behålla under betalningsfria månader på hög.
 

nowayback

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Som du säkert ser så räcker det inte heller för att täcka en handläggningstid på 6-7 månader.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp